Bivirkninger: disse skal du være opmærksom på ved dybdegående massage

Bivirkninger: disse skal du være opmærksom på ved dybdegående massage

Hvis du overvejer at få massage, spekulerer du måske på, hvilke mulige bivirkninger der er. Dybvævsmassage er en type massage, der er designet til at afhjælpe spændinger i de dybere lag af muskelvævet. Det bruges ofte til at behandle kroniske smerter og tilbydes i stigende grad til mennesker, der lider af fedme, gigt og andre kroniske lidelser.

Mens dyb vævsmassage kan give mange fordele, er der også nogle potentielle bivirkninger, som du bør være opmærksom på. Her er syv af dem:

Smerter under massagen

Dybvævsmassage kan nogle gange være ubehageligt, især hvis terapeuten arbejder på en særlig stram muskel. Du kan føle en vis smerte, mens terapeuten arbejder knuderne ud, men det bør efterhånden aftage.

Opkast

Det er sjældent det sker, man dybdegående massage kan faktisk føre til opkastning hos nogle personer. Hvis du har kvalme eller har det dårligt efter din massage, skal du fortælle det til din terapeut.

Blå mærker

Blå mærker er også relativt sjældne, men kan forekomme, hvis terapeuten er for grov. Hænder det, at du pludselig kan se blå mærker på din krop efter din massage, skal du forsøge at lægge is på hurtigst muligt.

Muskelkramper

Dybvævsmassage kan for undertiden forårsage muskelkramper, især hvis terapeuten rammer et triggerpunkt. Hvis du oplever en muskelkrampe, skal du forsøge at slappe af og trække vejret dybt, indtil krampen aftager.

Svimmelhed

Svimmelhed er en anden almindelig bivirkning ved dybvævsmassage, især hvis du har ligget ned i lang tid. Hvis du føler dig svimmel efter din massage, skal du prøve på at sætte dig langsomt op og undgå at stå for hurtigt op.

Hovedpine

Hovedpine er også relativt almindeligt efter dyb vævsmassage. Hvis du har hovedpine, bør du drikke rigeligt med vand og tage noget ibuprofen, hvis det er nødvendigt.

Udmattelse

Det er ikke ualmindeligt at føle sig udmattet efter en dybvævsmassage. Det skyldes, at din krop har arbejdet hårdt for at frigøre spændinger og knuder. Hvis du føler dig udmattet, er det bedst at hvile sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.