Der er flere ideer og projekter, der skal formidles ud til offentligheden. Konceptet med at arbejde i en forretning bestående af enestående ideer og visioner beskriver godt, hvad er socialt iværksætteri. Selvom iværksætteri omhandler en selvstændig måde på at skabe et brand og danne en mere direkte kontakt med kunderne, retter det ligeledes fokus imod nye innovationer og opbyggelse af en stærk ledelse i blandt flere grupper af personer. Definitionen af, hvad er socialt iværksætteri, spreder sig bredt, og uanset om man befinder sig i små forretninger, i e-handel eller hjemme-baserede virksomheder, er der altid god mulighed for at tage en bestemt ide og udvikle den til en succes.
Socialt iværksætteri og det stærke fællesskab
Med det selvstændige arbejde, der indgår i selve processen med at føre en potentiel succesrig ide ud i markedet kræver et stærkt mod og kreativt sind. I dag findes der forskellige markeder og typer af virksomheder, hvori brancher og markeder ændrer sig konstant på grund af nye marketing-strategier og teknologier. På ehandelsmagasinet.dk står der mere information om, hvad er socialt iværksætteri. En passion, uafhængig tænkning, ukuelig optimisme og være ressourceforberedende vigtige komponenter at besidde som iværksætter, og heraf er der større chance for at en idé bliver mere original og konkurrencedygtig. Med det rette fokus og en stærk handlingsorienteret arbejdstilgang, er der rig mulighed for at bruge kreative ideer til at forbedre sociale og miljømæssige levevilkår for verdens befolkning, hvilket er med til definere, hvad er socialt iværksætteri. Socialt iværksætteri adskiller sig derfor fra privat entreprenørskab, da der arbejdes på at skabe en større social værdi ved brug af innovative ideer, hvor det civile samfund er prioriteten for at der skabes økonomisk vækst samt bedre levevilkår for borgere. Socialt iværksætteri går hermed hånd i hånd med løsning af samfundsmæssige problemer, herunder bekæmpelse af fattigdom og give en sundere hverdag for de lokale ved hjælp af grøn omstilling samt forhindre store mængder Co2-udledning.
Socialt entreprenørskab i udlandet
I Danmark har bestemte virksomheder fokus på social værdiskabelse inden for miljø og f.eks. forbedre levevilkårene for borgere i form af beskæftigelse og sundhed. I socialt iværksætteri er det essentielt at sætte sig i både forbrugerens og samfundets sko i forhold til de ideer og projekter, man har i tankerne. I lande såsom USA og England opstår der massevis af socialøkonomiske forhindringer, der skal løses, hvormed tankeprocessen breder sig ud og diverse kreative visioner bliver internaliseret. Generelt set har socialt iværksætteri et stort fokus på global tænkning, og i udlandet er der forskellige markeder og virksomheder, der kan drages inspiration fra. Her findes der nye koncepter og udforske nye marketing-strategier såvel som nye målgrupper sikre en mere robust og original ide, der giver et godt billede af, hvad er socialt iværksætteri. Ved at finde de forskellige forhindringer i hverdagen og bruge den vigtige erfaring og ekspertise til at løse det pågældende problem, er det der giver en original ide en stor fordel. Her tænkes der ud af boksen i den originale tankeproces, hvor en ide udformes gennem forskellige kulturelle forbindelser.